Uwaga na nowe warunki korzystania z Tarczy Finansowej

04.05.2020

   Po pomyślnym przejściu przez procedury notyfikacji Komisji Europejskie rozwiązania tzw. Tarczy Finansowej mogą rozpocząć funkcjonowanie. W efekcie rozpoczęła się już procedura naboru wniosków. Program budzi bardzo duże zainteresowanie przedsiębiorców ponieważ w jego ramach udzielana będzie wymierna pomoc finansowa w formie subwencji, które przy spełnieniu określonych warunków mogą pozostać aż w 75% bezzwrotne.

Pomoc w ramach Tarczy Finansowej obejmie przedsiębiorstwa których przychody spadły w związku z COVID-19 po 1 lutego 2020 r. o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu, w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego okresu roku ubiegłego. Co jednak istotne, do uzyskania świadczenia będzie konieczne złożenie dokumentacji stanowiącej podstawę spełnienia warunków.

Dlatego też jak najszybciej należy złożyć deklaracje VAT za kwiecień. Warto przypomnieć, że:

- deklaracje VAT-7 za marzec oraz VAT-7K za I kwartał br. mogły zostać złożone już od 1 kwietnia 2020 r.

- deklarację VAT-7 za kwiecień można złożyć już od 1 maja 2020 r.

Dane zawarte w deklaracji będą stanowić podstawę oceny zaistnienia warunków przyznania świadczenia oraz określenia jego wysokości. W rezultacie informacja o obrotach z deklaracji VAT, złożona w prawidłowych terminach i pozytywnie zweryfikowana przez MF, będzie niezbędna do otrzymania subwencji. Jeśli więc przedsiębiorca planuje skorzystać z Tarczy Finansowej, powinien możliwie szybko oraz poprawnie złożyć deklarację rozliczeniową.

W związku z niedawnym rozpoczęciem naboru wniosków do programu wsparcia w ramach Tarczy Finansowej pojawiają się informacje o odrzucaniu wniosków w których pojawiają się błędy. Zaistnienie takiej sytuacji może spowodować znaczące utrudnienie pozyskania środków i rodzi pytanie o możliwość ponownego wnioskowania o subwencje. 
Potwierdzeniem licznych błędów są pojawiające się na stronach PFR oraz banków świadczących obsługę wniosków komunikatów ostrzegawczych. Przedsiębiorcy nieprawidłowo wybierają miesiące będące podstawą rozliczenia wniosków. W rzeczywistości do momentu zakończenia kwietnia jedyny miesiąc możliwy do podania w formularzu jako podstawy do wyliczenia kwoty subwencji jest marzec. Dopiero po złożeniu i rozliczeniu deklaracji VAT-7 za kwiecień można wypełniając formularz wniosku uwzględniać ten miesiąc. 

 

Szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na stronach swoich banków, poprzez bankowość elektroniczną przyjmowane są też wnioski, co istotne liczy się kolejność wpływu wniosków. W przypadku odrzucenia wniosku, nie można składać kolejnego, można się tylko odwołać od takiej decyzji po 14 dniach. Wtedy pieniędzy do uzyskania może już nie być.

 

Aby wykazać spadek obrotów za kwiecień 2020, musi być złożona deklaracje VAT za kwiecień i jak się okazuje również deklaracja ZUS za kwiecień. Niektóre banki informują, że wnioski skutecznie można składać dopiero po 4 a nawet 7 dniach od złożenia deklaracji VAT.

 

 

Justyna Zając-Wysocka
radca prawny, doradca podatkowy 11664
członek zarządu, Dyrektor Departamentu Doradztwa Podatkowego

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Spółka z o.o.
ul. św. Gertrudy 7/12, 31-046 Kraków
tel/fax: 12 422 42 55, tel kom: 606 609 883
www.misp-modzelewski.pl