Pomoc prawna dla Ukrainy

Dowiedz się więcej

Egzamin radcowski 2025

Dowiedz się więcej

Nabór na aplikację 2025

Dowiedz się więcej

Nieodpłatna Pomoc Prawna 2025

Dowiedz się więcej

Ten serwis używa plików cookies. Zobacz szczegóły.

Korzystanie z Serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na używanie cookie.

Nowe regulacje w zakresie dokonywania doręczeń profesjonalnym pełnomocnikom za pośrednictwem portalu informacyjnego

30.06.2021

Informacja
Ośrodka Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych
o nowych regulacjach w zakresie dokonywania doręczeń profesjonalnym pełnomocnikom za pośrednictwem portalu informacyjnego

Od dnia 3 lipca 2021 r. pisma sądowe będą mogły być doręczane profesjonalnym pełnomocnikom za pośrednictwem portalu informacyjnego. Z tym dniem, po upływie 14-dniowego vacatio legis, wchodzi w życie ustawa z dnia 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw wprowadzająca umożliwiające takie doręczenie zmiany w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

W art. 15zzs9 ww. ustawy przewidziano regulację, zgodnie z którą w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w ciągu roku od odwołania ostatniego z nich sąd doręcza adwokatowi, radcy prawnemu, rzecznikowi patentowemu lub Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej pisma sądowe poprzez umieszczenie ich treści w systemie teleinformatycznym służącym udostępnianiu tych pism (portal informacyjny). Nie dotyczy to pism, które podlegają doręczeniu wraz z odpisami pism procesowych stron lub innymi dokumentami niepochodzącymi od sądu.

Doręczenie pisma za pośrednictwem portalu informacyjnego wywołuje skutki procesowe określone w Kodeksie postępowania cywilnego właściwe dla doręczenia pisma sądowego.

Co istotne, datą doręczenia jest data zapoznania się przez odbiorcę z pismem umieszczonym w portalu informacyjnym, zaś w przypadku braku zapoznania się pismo uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia umieszczenia pisma w portalu informacyjnym.

Przyjęta regulacja budzi liczne wątpliwości, szczególnie w zakresie praktyki sądów. Stosowne pismo z prośbą o wyjaśnienia zostało skierowane do Ministra Sprawiedliwości. Nie można jednak wykluczyć praktyki, zgodnie z którą w przypadku nieposiadania konta w portalu informacyjnym przed danego radcę prawnego, a co za tym idzie w przypadku braku możliwości zapoznania się z pismem sądowym, skutek doręczenia i tak nastąpi - po upływie 14 dni od umieszczenia pisma w portalu!

Zaznaczenia wymaga, że wskazane wyżej nowe regulacje będą miały również zastosowanie do spraw będących w toku.

Założenie konta w portalu informacyjnym jest możliwe za pośrednictwem strony internetowej portalu informacyjnego w danej apelacji.

Po wejściu na stronę należy wykonać następujące kroki:

  1. Wybrać opcję „Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się”;
  2. Zaakceptować Regulamin Portalu Informacyjnego;
  3. Podać swoje dane osobowe w postaci numeru PESEL, serii i numeru dokumentu tożsamości, wybrać z rozwijającej się listy typ użytkownika – „pełnomocnik zawodowy” i wpisać numer legitymacji;
  4. W zakładce „Dane osobowe II” podać: imię, drugie imię, nazwisko, datę urodzenia, miejsce urodzenia, imię ojca, imię matki, telefon, fax, e-mail (następnie powtórzyć e-mail) i zaznaczyć opcję „Powiadamianie e-mailem o zmianach w sprawie” – jeśli radca prawny chce otrzymywać takie powiadomienia na adres e-mail;
  5. W zakładce „Adresy” wybrać przycisk „Dodaj nowy adres” i uzupełnić pola;
  6. Przejść do zakładki „Wnioski o dostęp do spraw”, gdzie można złożyć wniosek o dostęp do danej sprawy poprzez wypełnienie pól: sąd, wydział, repertorium, rok, numer sprawy, uwagi, rola w sprawie;
  7. Potwierdzić złożenie wniosku o rejestrację konta. Weryfikacja następuje przez osobiste stawiennictwo w punkcie informacyjnym jednego z sądów apelacji, w której złożony został wniosek o rejestrację konta. Należy mieć przy sobie dokument tożsamości, który był wykorzystywany do rejestracji konta i legitymację radcy prawnego. Weryfikacja może być również elektroniczna z wykorzystaniem Profilu Zaufanego, e-PUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Jeśli radca prawny ma już konto w portalu informacyjnym jednej apelacji, nie musi rejestrować się po raz kolejny według powyższego schematu. Wystarczy zalogować się na konto w portalu informacyjnym i wybrać z rozwijalnej listy w górnej części strony inną apelację i następnie:

  1. Zaakceptować Regulamin Portalu Informacyjnego;
  2. Potwierdzić dane osobowe;
  3. Potwierdzić adres kancelarii.

Po wykonaniu tych czynności konto zostanie utworzone automatycznie.

Jeśli przy zakładaniu konta radca prawny nie zaznaczył opcji „Powiadamianie e-mailem o zmianach w sprawie” można to uczynić po zalogowaniu na konto, klikając w zakładkę „Mój profil” i zaznaczając w zakładce „Dane kontaktowe” opcję „Powiadamiaj e-mailem o zmianach w sprawach”. W zakładce „Ustawienia konta” można wybrać sposób otrzymywania powiadomień: e-mail bądź sms.

Zasygnalizowania wymaga również nałożony na radców prawnych ww. ustawą obowiązek podawania w pierwszym piśmie procesowym adresu poczty telefonicznej i numeru telefonu przeznaczonych do kontaktu z sądem. Zgodnie z art. 15 zzs9 ust. 1 w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w ciągu roku od odwołania ostatniego z nich, w sprawach prowadzonych w sposób określony w art. 15zzs1, w pierwszym piśmie procesowym wnoszonym przez adwokata, radcę prawnego, rzecznika patentowego lub Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej podaje się adres poczty elektronicznej i numer telefonu przeznaczone do kontaktu z sądem. Co należy podkreślić, niewykonanie tego obowiązku stanowi brak formalny pisma. Obowiązek ten stosuje się do pism procesowych wnoszonych w sprawie po dniu wejścia w życie niniejszego przepisu.

Pobierz załączniki

Informacja OBSIL - doręczenia pism sądowych przez portal infromacyjny 28.06.2021.pdf

Artykuły powiązane


ARTYKUŁ ARCHIWALNY

Bardzo ważna zmiana sposobu doręczeń w postępowaniu cywilnym!
23.06.2021

Bardzo ważna zmiana sposobu doręczeń w postępowaniu cywilnym!

ARTYKUŁ ARCHIWALNY

Szkolenie: "E-doręczenia za pośrednictwem Portalu Informacyjnego Sądów" - 1.07.2021
22.06.2021

Szkolenie: "E-doręczenia za pośrednictwem Portalu Informacyjnego Sądów" - 1.07.2021