W dniu 3 lipca b.r. wchodzi w życie przepis, zgodnie z którym sąd doręcza pełnomocnikom pisma poprzez zamieszczenie ich w portalu informacyjnym (np. Portal Informacyjny Sądów Apelacji Krakowskiej). Nie dotyczy to pism, które podlegają doręczeniu wraz z odpisami pism procesowych stron lub innymi dokumentami niepochodzącymi od sądu.
Zgodnie z ww. przepisem „Datą doręczenia jest data zapoznania się przez odbiorcę z pismem umieszczonym w portalu informacyjnym. W przypadku braku zapoznania się pismo uznaje się za doręczone po upływie 14 dni od dnia umieszczenia pisma w portalu informacyjnym.”
Powyższy przepis – art. 15zzs[9] ustawy z dnia 28 maja 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021.1090) wchodzi w życie 3 lipca 2021 r. i obowiązuje w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz w ciągu roku od odwołania ostatniego z nich. Dotyczy on także spraw będących w toku.
Wskazany wyżej przepis wymusza rejestrację wszystkich radców prawnych prowadzących postępowania cywilne jako użytkowników Portalu Informacyjnego Sądów Powszechnych. Należy pamiętać o założeniu konta na portalu wszystkich apelacji, w których radca prawny jest pełnomocnikiem w postępowaniu cywilnym (jednorazowa rejestracja w którejkolwiek apelacji umożliwia skorzystanie z uproszczonej procedury przeniesienia konta do portali pozostałych apelacji).
Z oczywistych względów, odnoszących się do terminów sądowych, stosowanie powyższego przepisu może spowodować bardzo duże ryzyko po stronie pełnomocników. Aby je ograniczyć, wskazane jest skorzystanie z możliwości zaznaczenia, w ustawieniach konta na portalu, opcji otrzymywania powiadomień o pismach sądowych kierowanych do nas przez Portal Informacyjny, poprzez SMS lub e-mail.
ARTYKUŁ ARCHIWALNY
Nowe regulacje w zakresie dokonywania doręczeń profesjonalnym pełnomocnikom za pośrednictwem portalu informacyjnego