Wpis na listę radców prawnych po zdanym egzaminie radcowskim w 2024 roku i po ukończonej aplikacji

19.06.2024

Osoby, które ukończyły aplikację radcowską i zdały w 2024 r. egzamin radcowski oraz zamierzają uzyskać wpis na listę radców prawnych na posiedzeniu Rady OIRP w Krakowie  w dniu 18 lipca 2024 r., proszone są o złożenie wniosku o wpis na listę radców prawnych  po  odebraniu uchwały o uzyskaniu wyniku pozytywnego z egzaminu radcowskiego nie później jednak niż do dnia 5 lipca 2024 roku (włącznie z drogą pocztową).

Powyższy termin jest instrukcyjny, podyktowany wyłącznie wymogami organizacyjnymi.

Od uchwały o wyniku egzaminu radcowskiego przysługuje odwołanie do Ministra Sprawiedliwości w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, tym niemniej na podstawie art.368 ust. 12 ustawy o radcach prawnych w zw. z art. 127a  k.p.a. w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zdający może się zrzec prawa do wniesienia odwołania wobec Komisji Egzaminacyjnej do przeprowadzenia egzaminu radcowskiego (w 2024 r.) z siedzibą w Krakowie, która podjęła uchwałę. W związku z powyższym, w przypadku gdy termin złożenia wniosku jest krótszy niż wymagane 14 dni, należy wraz z wnioskiem o wpis na listę radców prawnych  złożyć wymagane oświadczenie.

Z dniem złożenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przedmiotowa uchwała staje się ostateczna i prawomocna.

Wykaz dokumentów, które należy złożyć:

  1. wniosek o wpis na listę radców prawnych (druk poniżej w sekcji "Pobierz załączniki");
  2. karta ewidencyjna (bez uzupełnienia części H i I przeznaczonej dla radców prawnych) (druk poniżej w sekcji "Pobierz załączniki");
  3. życiorys zawierający opis przebiegu pracy zawodowej (w formie opisowej lub CV) – podpisany;
  4. oryginał dyplomu ukończenia wyższych studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej lub odpis dyplomu uwierzytelniony przez uczelnię lub notariusza - jeżeli został pobrany z akt aplikanta!;
  5. oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych (druk poniżej w sekcji "Pobierz załączniki");
  6. oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych (druk poniżej w sekcji "Pobierz załączniki");
  7. oświadczenie zawierające informację czy i w jakich okręgowych izbach radców prawnych wnioskodawca składał uprzednio wniosek o wpis na listę radców prawnych i o rozstrzygnięciach zapadłych w postępowaniach o wpis (druk poniżej w sekcji "Pobierz załączniki");
  8. oświadczenie, czy toczyły się lub toczą wobec Wnioskodawcy postępowania karne i dyscyplinarne (druk poniżej w sekcji "Pobierz załączniki"). W oświadczeniu należy uwzględnić postępowania przygotowawcze oraz wszystkie zakończone;
  9. jedno zdjęcie zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych (obecnie 3,5 cm x 4,5 cm);
  10. aktualną informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego, tj. opatrzoną datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku – w formie pisemnej lub uzyskaną za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, bez ograniczenia zakresu danych z punktu 13 „Zapytania o udzielenie informacji o osobie”. W przypadku uzyskania aktualnej informacji o niekaralności z Krajowego rejestru karnego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, należy dołączyć informatyczny nośnik danych (pamięć USB, płyta CD lub DVD), na którym powinien być zapisany dokument elektroniczny w formacie danych XML, podpisany przez osobę upoważnioną do wydawania takich informacji przy pomocy bezpiecznego podpisu elektronicznego.  Jednocześnie Departament Zawodów Prawniczych i Dostępu do Pomocy Prawnej wskazuje, iż wydruk wizualizacji dokumentu elektronicznego "Informacja o osobie z Krajowego Rejestru Karnego" nie jest dokumentem, o czym Ministerstwo Sprawiedliwości informuje na stronie internetowej pod adresem: http://ekrk.ms.gov.pl/ep-web;
  11. w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r., oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2021 r., poz. 1633), albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy,
  12. oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania od uchwały o wyniku egzaminu radcowskiego (druk poniżej w sekcji "Pobierz załączniki");
  13. dowód wniesienia opłaty w postępowaniu o wpis (zgodnie z uchwałą KRRP nr 144/VII/2010 z 17 września 2010 r. - obecnie do dnia 30.06.2024r. opłata wynosi 2545,00 zł, a od dnia 1.07.2024r. opłata wynosić będzie 2580,00 zł) przelewem na konto OIRP w Krakowie Bank PEKAO SA III O/Kraków, Nr 72 1240 2294 1111 0000 3708 7100.
     

Pobierz załączniki

Wniosek o wpis na listę radców prawnych
Karta ewidencyjna
Oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych
Oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych
Oświadczenie o złożeniu wniosku o wpis na listę radców prawnych
Oświadczenie o postępowaniu karnym i dyscypilnarnym
Oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do odwołania

Przydatne linki